以文本方式查看主题

-  世界语学习论坛  (http://elerno.cn/bbs/index.asp)
--  语法问题讨论 Diskutado pri gramatikaj punktoj  (http://elerno.cn/bbs/list.asp?boardid=7)
----  A Complete Grammar fo Esperanto (5)  (http://elerno.cn/bbs/dispbbs.asp?boardid=7&id=17596)

--  作者:weilai
--  发布时间:2010-7-26 9:53:35
--  A Complete Grammar fo Esperanto (5)
LESSON V.


                     THE COMPLEMENTARY INFINITIVE.

28. The infinitive is a form of the verb which expresses merely the
general idea of the action or condition indicated, and has some of the
characteristics of a noun. The ending of the infinitive is "-i", as
"kuri", to run, "esti", to be, "havi", to have.

29. An infinitive used to complete the meaning of another verb, serving
as a direct object to a transitive verb, is called a "complementary
infinitive". If the complementary infinitive is from a transitive verb,
it may itself have a direct object:

   La knabo volas kuri, the boy wishes to run.
   Birdoj shatas kanti, birds like to sing.
   La knabo volas havi chevalon, the boy wishes to have a horse.
   Ili volas trovi florojn, they wish to find flowers.


                             INTERROGATION.

30. An interrogative sentence is one which asks a question. Unless some
directly interrogative word (as "who," "when," "why," etc.) is used,
the sentence is rendered interrogative by use of the word "chu". This
interrogative particle is placed at the beginning of a sentence, the
words of which are left in the same order as for a statement. Since
there is no inversion of order, there is no necessity for a word like
English "do" or "does," to introduce the verb:

   Chu la knabo estas bona? Is the boy good?
   Chu ili havas florojn? Have they flowers?
   Chu la kolomboj kantas? Do the doves sing? (Are the doves singing?)


                         THE CONJUNCTION "NEK".

31. In the expression "neither ... nor ...", the conjunction "nek"
is used for both words. Since an adjective modifier of two or more
words connected by "nek" must necessarily modify them separately,
the adjective remains in the singular number:

   Ili nek marshas nek kuras, they neither walk nor run.
   La viro havas nek domon nek ghardenon,
      the man has neither a house nor a garden.
   Nek la rozo nek la violo estas verda,
      neither the rose nor the violet is green.

--  作者:weilai
--  发布时间:2010-7-26 9:53:56
--  
VOCABULARY

        (Verbs will hereafter be quoted in the infinitive form.)

   bruna = brown.                     matura = ripe.
   cherizo = cherry.                  Mario = Mary.
   chu = (30).                        nek = neither, nor.
   dolcha = sweet.                    persiko = peach.
   gusto = taste.                     jes = yes.
   ghi = it.                          preferi = to prefer.
   Gertrude = Gertrude.               shati = to like.
   knabino = girl.                    voli = to wish.


                            READING LESSON.

1. Chu persiko estas rugha? 2. Jes, ghi estas kaj rugha kaj dolcha. 3.
Chu cherizoj estas brunaj? 4. Ne, ili estas nek brunaj nek nigraj, sed
flavaj. 5. Chu la pomo estas frukto? Jes, ghi estas bona frukto. 6.
Chu la viro kaj la knabo havas pomojn? 7. Ne, ili havas nek pomojn nek
persikojn. 8. Chu Mario havas la maturan frukton? 9. Mario kaj Gertrudo
havas la frukton. 10. Ili estas en la domo, kaj manghas la maturan
frukton. 11. La persikoj havas dolchan guston. 12. La knabinoj volas
havi florojn, sed la knaboj preferas kolekti diversajn fruktojn. 13. Ili
volas trovi maturajn cherizojn kaj flavajn persikojn. 14. La cherizoj
havas belan rughan koloron. 15. La persikoj shajnas molaj kaj bonaj. 16.
Mario rompas branchon, kaj vidas cherizojn sur la branchoj. 17. Gertrudo
estas felicha, kaj volas havi la belan frukton. 18. Gertrudo estas alta,
bela knabino. 19. Mario shatas cherizojn. 20. La knaboj kaj knabinoj
sidas sur la verda herbo, kaj manghas la cherizojn. 21. Ili ne volas
manghi pomojn, ili preferas la dolchajn cherizojn. 22. La folioj apud la
cherizoj estas nek larghaj nek longaj.


                       SENTENCES FOR TRANSLATION.

1. Have the girls beautiful flowers? 2. No, they have fresh fruit. 3.
The boys do not wish to gather flowers. 4. They prefer to break the
branches, and find the sweet cherries. 5. Gertrude wishes to eat apples,
but Mary has neither apples nor peaches. 6. Do the girls like to sit in
the house and eat fruit? 7. Yes, they like to sit in the house, but they
prefer to walk in the field. 8. Are ripe peaches brown? 9. No, they are
red and yellow. 10. Has the peach a sweet taste? 11. Do the girls see
the beautiful black horses in the fields? 12. Yes, they see the horses,
but the horses seem not to see the girls. 13. Mary sits on the soft
green grass, and eats ripe fruit.